Lancering meldpunt bewindvoering

Op Driekoningendag 6 januari 2017 werd het nationale meldpunt bewindvoering gelanceerd. Om een beter en objectiever zicht te krijgen op de gebreken en tekortkomingen bij de toepassing van de wet op bewindvoering, lanceren 50 betrokken Vlaamse welzijnsorganisaties, in samenspraak met de vertegenwoordigers van de vrederechters, een nationaal meldpunt. Dit meldpunt zal voor iedereen direct online toegankelijk zijn en alle meldingen registreren.

Vorig jaar, op 6 januari 2016, deden ruim 50 Vlaamse welzijnsorganisaties  in een open brief hun beklag over de soms gebrekkige toepassing van de nieuwe wet op de bewindvoering in een aantal vredegerechten. De open brief was gericht aan alle betrokken gerechtelijke instanties en in het bijzonder aan de korpschefs van de Vlaamse vrederechters.

Wanneer meerderjarige mensen niet of slechts ten dele in staat zijn om voor zichzelf en hun bezittingen te zorgen, dan kunnen ze door de vrederechter een bewindvoerder worden toegewezen die de betrokken persoon beschermt en zijn goederen beheert.
Een delicate taak die met veel zorg en respect voor de kwetsbare persoon moet uitgevoerd worden en die zowel van de kant van de vrederechter als van de aangewezen bewindvoerder veel empathie en betrokkenheid veronderstelt.
De wetgever reikt hen heel wat hulpmiddelen aan.  De dagelijkse praktijk bewijst evenwel dat er niet steeds goed wordt mee omgegaan …

Meldpuntbewindvoering

Intussen zijn er tussen de korpschefs van de vrederechters en de welzijnsorganisaties reeds diverse overlegmomenten doorgegaan en wordt er op een constructieve manier naar verbetering gezocht. Alle betrokkenen willen dit overleg  in de toekomst alle verdere kansen bieden.

Om een beter en objectiever zicht te krijgen op de gebreken en tekortkomingen bij de toepassing van deze wet, lanceren de 50 betrokken Vlaamse welzijnsorganisaties, in samenspraak met de vertegenwoordigers van de vrederechters, een nationaal meldpunt.

Dit meldpunt zal voor iedereen direct online toegankelijk zijn en alle meldingen registreren. Een Adviescomité zal alle meldingen onderzoeken en omzetten in 'aanbevelingen' voor de gerechtelijke instanties.

Bezoek de website via www.meldpuntbewindvoering.be.

Een getuigenis Dany Van der Biest (niet-professionele bewindvoerder):

“Bewindvoering kan je echt wel aan zonder juridische opleiding” 
De zoon van Dany is 33, heeft een zware mentale handicap, is niet zelfredzaam en verblijft in een voorziening. Beide ouders zijn 60+, werken voltijds en beslisten als tandem om, overeenkomstig de nieuwe wet op de bewindvoering gerechtelijke beschermingsmaatregelen aan te vragen voor hun zoon. Er werd door de vrederechter positief ingegaan op deze aanvraag en vader en moeder werden respectievelijk aangesteld als bewindvoerder (persoon & goederen) en vertrouwenspersoon. Bij bewindvoering over de persoon is de opsomming van punten van onbekwaamheid een mentaal confronterend ervaren. Het gaat allemaal wat formeel, maar een van de meerwaarden om als familielid bewindvoerder te worden is zeker dat  toekomstperspectieven voor de zorgbehoevende duidelijker worden. Een belangrijk onderdeel van de bewindvoering is de periodieke verslaggeving. Hierdoor hou je een klare kijk op de zaken en is de vrederechter eigenlijk een concreet aanspreekpunt in de bescherming van de zorgbehoevende geworden.